zaterdag 5 juli 2014

Zeven dagen lang (219): losse WK-notities (II)

29 juni t/m 5 juli

ZONDAG Voorspellen is vooruitzien
Hierbij alvast mijn prognose voor de finale van het WK 2022 in Qatar:
Kalifaat ISIS - Verenigde Staten van Europa (3-2).
En de cup zal worden uitgereikt aan aanvoerder Mustafa Al-Bomschoen door FIFA-president Joseph S. Blatter (86), die tevens verklaart voor een achtste termijn op te gaan.

MAANDAG Drie finales (I)
Na de slechtste vorige week deze keer de naar mijn mening beste reclame rond dit WK: die van McDonalds. Drie generaties met een finaletrauma. Luchtig en toch een scherp randje.

DINSDAG Drie finales (II)
Nederland heeft trouwens de unieke kans zich in één toernooi te revancheren voor alle drie de verloren WK-finales. Spanje werd al met 5-1 verslagen. Als Argentinië stunt tegen België treffen we die in de halve finale, en als Duitsland de finale haalt kunnen we ook '74 rechtzetten.
De Duitsers hebben alvast angst.

WOENSDAG Geschiedenisles
Vandaag precies 414 jaar geleden wonnen 'we' de Slag bij Nieuwpoort van Spanje. Dankzij een 4-3-3-tactiek natuurlijk. In de aanval! De Hollandse School!!
Nou, nee dus: 'De Republiek won deze slag door strategische stellingname en het inzetten van reservetroepen in de beslissende fase.'
Aha! Door een slimme behoudende tactiek en een paar gouden wissels vlak voor tijd dus.
We hebben ons altijd vergist, wat Louis van Gaal dit toernooi doet is pas de ware Hollandse School.

DONDERDAG Hulk
Fred heet Fred omdat zijn echte naam Frederico Chaves is, maar 'Hulk' heet zo omdat zijn ouders fans waren van de tv-serie met Lou Ferrigno. Ik vind dat een slechte zaak en ben blij dat mijn ouders niet op vergelijkbare wijze gehandeld hebben. Anders had ik nu misschien wel Swiebertje geheten of zo.

VRIJDAG Neymar
Sinds wanneer is Neymar zich eigenlijk Neymar junior gaan noemen?
Even googelen op 'Neymar senior' geeft een hint. Het eerste zoekresultaat is een schitterende quote: 'Als ik Neymar senior tegenkom, dan druk ik wellicht het gaspedaal in.'
Junior heeft geen enkel risico willen nemen bij het oversteken van het veld.

ZATERDAG In de aanloop naar Nederland-Costa Rica
Op de persconferentie zegt de Costa Ricaanse bondscoach Jorge Luis Pinto zonder ironie: 'Ik heb Arjen Robben geanalyseerd op mijn website.'
Die website, www.jorgeluispinto.com, is zeker de moeite waard, een beetje megalomanie is immers altijd genieten. Er is bijvoorbeeld de sectie 'Doctorado Honoris Causa Cali'. En hij analyseert Nederland-Argentinië (2006) als een Jan van Halst avant la lettre.

Geen opmerkingen: